ÚPRAVY JIZVENÍ

Převzato z RPG fora (tohle mi přijde jako velmi dobrá úprava)

House rule: Trochu gamistické pojetí jizev
Když jsme se s hráči domlouvali, jak bude fungovat náš svět v DrD2, dospěli jsme k názoru, že potřebujeme dát jizvám nějaký rámec, aby hráči věděli jaké nebezpečí jim z jizev hrozí, jaké následky si ponesou a pod. Proto jsme si, možná trochu proti duchu pravidel, udělali takové tři soubory vlastních pravidel kolem fungování jizev. Následující povídání je spíš příkladem, samozřejmě v jinak fungujících světech mohou být čísla úplně jiná.
Úroveň vs hojení a léčení
První věc, kterou jsme řešili, bylo hojení jizev. Pravidla nejsou příliš specifická, nechávají to na fikci/domluvě hráčů. My jsme ovšem chtěli, aby hráč mohl tušit, jak dlouho bude postižen tou kterou jizvou. Dále jsme chtěli nějak vystihnout rozdíl, mezi tím, když se jizva hojí sama a mezi tím, když se o její hojení stará léčitel (léčitelem rozumějme kohokoliv, kdo umí zmířnovat jizvy - např. i zvěda u jizev na vlivu). Základní délka hojení jizvy 1. úrovně v našem světě je týden bez asistence léčitele. Po uplynutí tohoto týdne je možné provést pravidlový závěrečný "rituál", který jizvu zahojí. Dobu je možné zkrátit na polovinu, pokud je postava pod dozorem léčitele (léčitel každý den věnuje jizvě "péči" - použije příslušný skill) a pokud je dodržován léčebný režim nařízený léčitelem (dovednosti zatížené jizvou nejsou příliš užívány). Pokud je takováto péče dostupná jen po část doby hojení, počítá se poměrná část zkrácení. Pro jizvy vyšší úrovně platí, že doba jejich hojení (doba potřebná aby se snížil jejich stupeň) je rovna dvojnásobku doby hojení jizvy nižší úrovně. Jizvá 5. a vyšší úrovně není léčitelná jinak, než magicky.
Příklad: Kejklíř Rychlus Zdrhanus utíká z Pompejí, do kterých se všemi směry valí láva. Na svém útěku už spotřeboval všechny zdroje krom 1 a musí přeskočit široký proud vroucí lávy, která by ho jinak zabila (ohrožení 5). Skočí a už v okamžiku, kdy došlapuje k odrazu je mu jasné, že skok nebude dost dlouhý (hodil 3+2 za jeho level kejklíře, pořád málo). Proto se rozhodne vykoupit se tělem. Hlásí "jak se moje noha dotkne lávy, zatnu zuby a navzdory bolesti ze spálené nohy se pokusím ještě jednou odrazit". 1 bod těla platí ze svých zdrojů a 4 body z jizvy druhé úrovně "popálené chodidlo". Je však venku z města a na živu. Kdyby jizvě nevěnoval žádnou speciální péči a nechal ji, ať se zahojí, trvalo by 14 dní, než by mohl provést pravidlový "hojivý rituál" a snížit si její úroveň na 1 a dalších týden, než by mohl provést druhý rituál a jizvy se zcela zbavit. Po třech dnech cesty se však dostane do vsi, kde se mu čtyři dny o jizvu stará zkušený léčitel. Více jak 4 dny v jeho péči ovšem zůstat nemůže, na to nemá peníze, proto se po jejich uplynutí zbalí a mizí dál. Jizva se mu ovšem díky léčitelově péči sníží na úroveň 1 už za 10 dní. (3 + 2*4 + 3)
Efekt a důsledek jizev
Abychom předešli WTF momentům jako "chci mu způsobit jizvu - lámu mu ruku - bude mít podle pravidel jizvu úrovně 1", stanovili jsme si jednak jakýsi přehled příkladů, jak silná může která jizva být. Rámec jsme si stanovili pro jizvy těla, kde je to takové pěkné ilustrační a případné jizvy duše/vlivu odvozujeme aby měly podobný dopad. Zároveň jsme si stanovili také rámec postihů, odpovídající poškozením.
1. úroveň - větší povrchové rány, sekance, škrábance, velké modřiny - většinou 1 postih, nejčastěji nepřesně/chabě
2. úroveň - naražené/natažené části těla, vykloubené klouby - většinou 2-3 postihy, nejčastěji nepřesně/chabě/pomalu
3. úroveň - zlomeniny, natržené svaly, hluboká zranění - je schopen dělat pouze nejjednodušší a nejlehčí činnosti a i na ty mu působí souběžně všechny postihy
4. úroveň - mnohačetné zlomeniny, vnitřní zranění, částečná ochrnutí, opravdu velké otevřené rány - všechny činnosti jsou nemožné
5. a vyšší úroveň - chybějící končetiny, ochrnutí a pod - všechny činnosti jsou nemožné a nelze léčit.
U působení jizev jsme také mírně poupravili znění pravidla nejvyššího účinku. Platí samozřejmě do té míry, že pokud dvě jizvy zasahují do jedné činnosti, bere se účinek té sinlnější z nich. Abychom ale zamezili munchkinovskému "vykupuju se vždy tak, že nastavuju ruku a tak tam mám už tři jizvy prvního stupně "sečná rána", které všechny dělají "chabě" na boj z blízka", máme dohodu, že pokud si fikce nevynucuje nějakou konkrétní jizvu, hráč by si měl udělením každé další jizvy svou situaci zhoršit - buďto rozšířit množství činností, na které postih bude působit nebo přibrat další postih.
Rozdávání jizev v boji
Z výše uvedeného je celkem jasné, jak silnou jizvu hráč utrží, když se jizví sám, či ji obdrží jako následek nějaké činonsti, jak dlouho se bude léčit. Jak jsem ale uvedl, chtěli jsme předejít hlavně se některým WTF momentům typu "vydrápu protivníkovi oko - chci mu způsobit jizvu - jé, pravidla mi dovolí jizvu 1. stupně - WTF?". Stanovili jsme si, že při běžném boji, pokud postava bez nějakých vhodných podmínek ve fikci jako výsledek akce hlásí "chci způsobit jizvu", prostě důsledkem může být pouze 1., resp. 2. (lstivě) nebo 3. (velmi stivě) úroveň jizvy. Při samotném boji hráč hlásí pouze orientačně svůj úmysl a konkrétní podobu jizvy stanovujeme až po vyhodnocení celé herní mechaniky, kdy už je známa úroveň jizvy. Pokud by postava cíleně chtěla způsobit rovnou jizvu vyšší úrovně, na kterou nestačí (nebo nemá) ani manévr velmi lstivě, může takovou akci zahlásit teprve tehdy, když se na to ve fikci nějak připraví.
Příklad: Janička jde sama lesem a potká násilníka. Ten se k ní rozběhne a hlásí "Chci ji chytit a povalit a tím jí zvýšit ohrožení". Janička si říká, že když by mu podrápala oči, bude mít větší šanci utéct. Proto hlásí "Když ke mě dobíhá, zkusím mu nehty vydrápat oči - způsobit mu jizvu." I kdyby Janička uspěla, tak protože situace neodpovídala tomu, že by se rovnou trefila, Janička nemůže oči rovnou vydloubnout, protivníka oslepit a dát mu tak jizvu LVL5. Může mu buďto udělat monokla (jizva LVL1), on potom bude týden mít postih nepřeně na činnosti zahrnující pozorování. Nebo lstivě potrhá nechtem víčka a kůži okolo oka (jizva LVL2), on bude mít 14 dní postih nepřesně a pomalu, potom se zmírní a další týden bude třeba jen pomalu. Může mu dokonce i velmi lstivě hrábnout do oka a škrábnout rohovku (jizva LVL3). To mu oko defakto na měsíc vyřadí - nejprve ho to bude bolet a nutit mrkat, později hrozí infekce, atd.., po měsíci může začít oko používat s postihy. Kdyby Janička byla zkušená druidka a poručila šlahounům keře, u kterého stojí, aby násilníkouvi obmotaly ruce, a uspěla, mohla by se v dalším kole pokusit zasadit rovnou pětkovou jizvu vydloubnuté oko, protože situace ve fikci to umožňuje.
Výše uvedený rámec samozřejmě není dogma, různé konkrétní situace ho mohou pozměnit. Může ale pěkně sloužit jako orientace, jak se s jizvami poprat, aby hráči měli pocit, že hrají hru a podmínky mají nastavené stále stejně.

© 2016 Worlds Collide. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky